Last van piekeren of slaapproblemen?

Misschien heb je last van te veel stress….. zoals zoveel anderen☹

Hoe kom je er aan… en belangrijker nog… hoe kom je er af?

Sinds ik mijn praktijk Studio b.m heb (vanaf het jaar 2000) kom ik dagelijks in aanraking met mensen met klachten van stijfheid in spieren. Dat is vaak het resultaat van een minder goede houding (bijv. te veel computeren), maar net zo vaak zijn de klachten stress gerelateerd. 

En dat is de laatste jaren erger geworden. CBS kwam met cijfers waaruit naar voren kwam dat in 2017 maar liefst 15,9% van de beroepsbevolking last heeft van een burnout. Daarnaast lijken Sociale media ook een rol bij te spelen bij de toegenomen stressklachten. Vooral Piekeren leidt tot lichamelijke en geestelijke klachten!

Wil je weten wat voeding, massage of een natuurgeneeskundig consult voor jou persoonlijk kan doen als je last hebt van piekeren of slaapproblemen bel me of stuur een mail (info@studiobm.nl of 06 1077 3007)!!

Wat is stress?

De Dikke van Dale: Stress (de; m)

    1 aanhoudende geestelijke druk; spanning

Hoe werkt het (heel in het kort):

  1. Er ontstaat een dreiging!
  2. Er komt een hormonale reactie op gang die er voor zorgt dat er allerlei lichaamsfuncties worden geactiveerd zoals meer zuurstof, je gaat sneller ademhalen en de hartslag versnelt.
  3. Is de dreiging weg, dan wordt de stressreactie weer uitgezet (feedback loop)!

Iedereen heeft wel in meer of mindere mate last van stress. En dat is prima,dat hebben we zelfs nodig! Stress kan heel positief zijn. Dan motiveert het of zet het aan tot actie.

Jammer genoeg is stress ook vaak negatief. Negatieve stress verlamt; het te veel en te vaak is het probleem! Dan raakt het lichaam van slag. De “happy messengers” (serotonine, dopamine en noradrenaline) raken verstoord en dan voelen we ons rot. In de plaats daarvan maken we adrenaline of zelfs cortisol aan. De feedback loop functioneert niet meer goed.Dit is chronische stress en die is ongezond!

Hoe kom je er aan?

Van Buiten:

Stress ontstaat vaak als er te veel van ons gevraagd wordt; er een aaneenschakeling van prikkels is ; werk, relaties, familie, vrienden, voeding, technologie.

En dat zonder dat het lichaam tijd heeft om te herstellen.

Van Binnen:

Maar het stressgevoel hoeft niet van buiten te komen. We hebben ook te maken met de druk die we onszelf opleggen of door lichamelijke aandoeningen zoals bijv. allergieën.

Ook slechte voeding of emotionele problemen kunnen voor stress zorgen.

Stress bouwt op gedurende de dag of de week en opeens is de grens bereikt:

  • SPIERPROBLEMEN
  • HOOFDPIJN
  • TE VEEL PIEKEREN
  • VERMOEIDHEID
  • SLAPELOOSHEID
  • VERGEETACHTIGHEID
  • VERHOOGDE BLOEDDRUK
  • VERSTOORDE DARMWERKING
  • IRRITATIE
  • BOOSHEID
  • STEMMINGSWISSELINGEN

EN DAT IS NOG NIET EENS DE HELE LIJST

…maar hoe kom je er weer af?

Balans is de sleutel:

  1. Voorkomendat stress opbouwt!
  2. Als er stress ontstaan is, deze ook weer loslaten!

Ken je eigen grenzen en kijk niet te veel naar die van een ander.

Door regelmatig stress los te laten zal dat je geestelijke gezondheid, je zenuwstelsel en je hele lichaam ten goede komen.

Geef je lichaam kans om zich weer te herstellen! Lichaamsbeweging is daarbij heel belangrijk, het liefst in de buitenlucht. Maar ook door iets te doen waar je weer energie door krijgt. Jezelf weer opladen!!

Positieve invloed van voeding op stress!

Wat je eet is van grote invloed op stress en op stressreductie!

Het is bijvoorbeeld goed om niet te veel koffie te drinken en omwel juist langzame koolhydraten te eten en voldoende water te drinken. Ook sommige kruiden hebben een stress reducerende werking zoals bijvoorbeeld valeriaan of citroenmelisse.

Ook mineralen zijn van belang bij stressreductie. Wist je dat het lichaam veel Magnesium verbruikt in stress situaties? Dat kun je met voeding weer aanvullen, maar ook transdermaal (bijvoorbeeld via massage) kun je met magnesium een ontspannen gevoel creëren.

Ook Vitamine C (in citroenen, sinaasappels, kiwi en groentenkunnen helpen.

Positieve invloed van massage op stress!

Massage heeft een bijzonder positieve invloed op het afbouwen van stress:

  • Het geeft bewustwording.
  • Massage bevordert de doorbloeding in het lichaam.
  • Even niets doen bevordert herstel en verlaagt adrenaline- en cortisolniveau.
  • Van vechten/vluchten naar herstel.
  • Ook het masseren van iemand anders kan heel ontspannend werken.

Dit was informatie over stress in vogelvlucht! Wil je meer weten? Bel of mail dan kan ik je nog veel meer vertellen over wat voeding, massage of een natuurgeneeskundig consult kan doen als je last hebt van piekeren of slaapproblemen!!

Plaats een reactie